KERESÉS

Menu

NAV Online számlázás

Tekintettel a 2018.07.01-én életbelépő törvényi változásokra, a 100 000 Forinttal megegyező vagy azt meghaladó értékű Áfa tartalommal bíró számlák Online feladási kötelezettségre, a 2018.4-es verzióban elérhetőek az online adatszolgáltatáshoz szükséges funkciók.

Előfeltételek

Számlatömb beállítása NAV Online feladásra

A Főmenü – Számlakészítés – Karbantartás – Számlatömb – Adatkapcsolatok fülön válaszható lett pipával, hogy az adott számlatömb az Online Számla Rendszerbe feladandó-e vagy sem. Ha szállítólevélnek vagy bekérőlevélnek (proforma számla) van használva az adott számlatömb, ki kell venni a pipát, mely alapértelmezetten bekapcsolt:

 

Online Számla Rendszer adatkapcsolat beállítása

A Főmenü – Számlakészítés – Online Számla Rendszer – Karbantartás– Beállítások ablakon határozhatjuk meg, hogy mennyi a figyelt ÁFA limit, aminek elérése esetén fel kell adni a számlát a NAV-nak és hogy mi a feladás kezdődátuma. Ez a dátum a számla kiállítási dátumára vonatkozik:

Amennyiben nem a Windows alapértelmezett proxy beállításait kell használunk, hogy a szoftver kapcsolatot tudjon teremteni a NAV szerverével, abban az esetben meg kell adnunk proxy beállításokat. Erre csak keveseknek lesz szüksége, a legtöbb esetben üresen hagyható:

Végül ezen a fülön kell megadni, hogy csak tesztelés céljából a teszt környezetbe vagy éles adatszolgáltatásként a NAV éles szerverére küldjük be a számla adatokat:

Technikai felhasználó adatainak rögzítése

Ugyanezen ablakon, az “Alapértelmezett technikai felhasználók” fülre átváltva kell megadnunk a regisztráció során kapott technikai felhasználó nevét, jelszavát, az XML aláírókulcsot és cserekulcsot:

A “NAV kommunikáció teszt” gombra kattintva kattintva tesztelhetjük, hogy helyesek-e a beírt hitelesítő adatok a Beállítások fülön kiválasztott teszt vagy éles környezethez.

Fontos: a saját cég adatoknál megadott adószám is a hitelesítés része. Nem vagy hibásan megadott adószám esetén a kommunikáció sikertelen lesz!

Akár a teszt rendszerhez, akár az éles rendszerhez való kapcsolódást teszteljük, a kapcsolódásnak sikeresnek kell lennie, hogy a program be tudja küldeni majd a számlát a NAV-nak:

Ha az adatok helyesek, a OK gombra kattintva menthetjük a beállításokat.

Amennyiben az OK gomb megnyomása után hibaüzenet ugrik fel,

az OK gomb megnyomása után a megjelenő ablakon állítsuk be, mely partnerazonosítóban tároljuk a partnerek adószámát, ugyanis e beállítás hiányában a szoftver nem fogja tudni eldönteni, hogy a vevő adóalany-e:

 

Gyakorlati alkalmazás

Sikeres NAV kommunikáció teszt és a beállítások elmentése után a program készen áll a számlák beküldésére.

Egy számla véglegesítésekor a szoftver a következőket vizsgálja:

  • eléri-e a számla ÁFA tartalma a beállított küszöbértéket?
  • a beállított kezdődátummal egyenlő vagy nagyobb-e a számla kiállítási dátuma?
  • rendelkezik-e adószámmal a vevő és az a számlán fel van-e tüntetve?

Ha mindhárom kérdésre igen a válasz, akkor a program a számlát a véglegesítéskor a rendeletnek megfelelően, automatán küldi be a NAV-nak.

 

A beküldés ellenőrzése

Kiállított számláink minden NAV kommunikációval kapcsolatos információját áttekinthetjük a Főmenü – Számlakészítés – Online számla rendszer – Számla adatszolgáltatás ablakban, melyen a 3 legfontosabb oszlopban láthatjuk, hogy feladott-e a számla, mi a státusza és mi a számla egyedi NAV tranzakciós kódja:

 

A Feladás státusza oszlop lehetséges értékei:

  • Beérkezett: a számla feladásra került, de a NAV általi vizsgálat eredményét még nem ismerjük
  • Feldolgozás alatt: a számla feladásra került, a NAV éppen átvizsgálja
  • Sikeres feldolgozás: ez a számla rendben megérkezett a NAV rendszerébe és a vizsgálat is elfogadta
  • Feldolgozás sikertelen: ez a számla feladásra került, de a NAV rendszere technikai vagy üzleti hibát talált benne. Ebben az esetben a Tranzakciós naplóban megtekinthető, hogy a számla feldolgozása hol akadt el
  • Nincs elküldve: ezek a számlák nem lettek feladva, mert nem belföldi az adóalany vagy limit alatti az ÁFA

 

Státusz lekérdezés

Amennyiben a Feladás státusza még csak “beérkezett” vagy “feldolgozás alatt” nem tekinthető befejezettnek az adatszolgáltatás, mivel a számla kiállítójának meg kell győződnie róla, hogy a NAV “sikeres feldolgozás” vagy “feldolgozás sikertelen” eredménnyel dolgozta fel a beküldött számlá(ka)t.

Két lehetőség van erre:

Számla adatszolgáltatás ablakban kijelöljük a beérkezett számlát és megnyomjuk a Státusz lekérdezése gombot:

A szoftver ekkor kapcsolódik a NAV szerveréhez, és lekérdezi a kijelölt számla státuszát, majd megjeleníti az ablakban:

 

Amennyiben több számlát készítettünk, akkor érdemes használni a Főmenü – Számlakészítés – Online számla rendszer – Számla státusz csoportos lekérdezés funkciót. Ez az összes még csak “beérkezett” státuszú számlánkról megkérdezi a NAV szerverét és letölti a feldolgozás eredményét. A kommunikáció lefutása után szintén a Főmenü – Számlakészítés – Online számla rendszer – Számla adatszolgáltatás ablakban tekinthetjük meg a NAV feldolgozás eredményét.

Utólagos számla beküldés

Előfordulhat hogy műszaki hiba (pl.: internet szolgáltatás kimaradás vagy a NAV szervere túlterhelt) vagy hibás hitelesítési adatok miatt az automata feladás sikertelen. Ekkor a Feladás státusza oszlopban a “Nincs elküldve”, a Számla státusz oszlopban pedig a “Sikertelen feladás” szöveg látszódik:

Ennek pótlására, tehát az újra beküldésre szintén két lehetőségünk van:

Minden egyes ilyen számla esetén a Számla adatszolgáltatás ablakban kijelöljük a nem elküldött számlát és megnyomjuk a Nav feladás gombot:

Vagy használjuk a Főmenü – Számlakészítés – Online számla rendszer – Számla csoportos feladás funkciót. Ez az összes “Nem beérkezett” státuszú számlánkat megvizsgálja és ha a kritériumoknak megfelel, feltölti a NAV szerére ezeket.  A kommunikáció lefutása után szintén a Főmenü – Számlakészítés – Online számla rendszer – Számla adatszolgáltatás ablakban tekinthetjük meg a feladás eredményét.

Top