Partner adatok felvitele, módosítása
Tartalomjegyzék
Partnerek tallózó / áttekintő ablaka
Partner adatok keresése, felvitele és módosítása a Partnerek / Partnerek menüpont alatt található tallózó (áttekintő) ablakkal indul.
A program használata során mindenhol, ahol partnerhez kapcsolódik az adatrögzítés, előhívható ez a tallózóablak:
Lehetőség van meglévő partner keresésére (név, azonosító, helység, kategória) alapján, illetve rendezhetünk az ablak oszlop adataira. Miután kiválasztottuk a keresett partnert, módosíthatjuk adatait a [Megnyitás] gombra kattintva. Abban az esetben, ha az [Új adat] gombra kattintunk, új partnert vihetünk fel.
A 2024.5 verziótól kezdve az ablakon megjelenő oszlopok továbbiakkal egészíthetőek ki, a felhasználó cég információigénye alapján. A megjelenő adatok lehetnek:
- Azonosítók: pl. adószám. A PT oszlopban pipát kell elhelyezni. Bővebben itt.
- Kommunikációs adatok: a csatorna neve mellett szintén a PT oszlopban kell pipát elhelyezni:
- Jellemzők: egyedileg kialakított, csak a felhasználó cég rendszerében helyet kapó adatok, melyek a partnerre vonatkoznak, például valamilyen szegmentálás, tulajdonság. A TL oszlopba kell pipát elhelyezni a megjelenítéshez:
Az ilyen módon megjelenő adatok a sztenderd oszlopok után jelennek meg a tallózó ablakban. Pirossal ezek az “extra” oszlopok, naranccsal a sztenderd oszlopok láthatók a képen:
Új partner rögzítése adószám alapján
A NAV Online Számla Rendszeréből adószám alapján letölthetők az adóalanyok alapvető adatai. A rendszer használatához is hitelesítés szükséges, tehát a Főmenü / Számlakészítés / Online Számla Rendszer / Karbantartás / Beállítások ablakon a hitelesítő adatoknak helyesen kitöltöttnek kell lenniük.
A Partnerek tallózó ablakon az [Új adat] gombot megnyomva egy adószám megadására szolgáló ablak jelenik meg. A 2022.6-os verziótól kezdődően pedig az adószám alapján történő partnerfelvétel esetén a partner regisztált telephelyei is rögzíthetők:
1. lépés | 2. lépés |
Itt honi (magyar, belföldi) adószámot megadva és az [OK] gombot megnyomva a program az adószám alapján lekérdezi a partneradatokat a NAV-tól. Az eredmény két féle lehet:
- nem lézetik az adószám: ekkor sikertelen a művelet
- létezik az adószám: a program megjeleníti a címadatokat, az adószámot és a további telephelyeket (persze, ha vannak):
Az OK vagy [Finish] gomb megnyomására megjelenik az adatokkal feltöltött partneradatlap további szerkesztésre.
- Az adószám alapján történő partner rögzítése során a partner név adatának kezelése az alábbi szabályokat követi:
- Amennyiben a NAV ad vissza rövid cégnevet az adószámhoz, a program ezt rögzíti a partner Név mezőjébe és a székhely “Név a bizonylaton” mezőjébe
- Amennyiben a NAV csak hosszú, teljes cégnevet ad, a program a cégformát rövidíti (pl.: Korlátolt Felelősségű Társaság -> Kft., Nyíltkörűen Működő Részvénytársaság -> Nyrt.)
- Az adószám alapján a NAV rendszeréből felvett partnerek székhelyhez tartozó Név a bizonylaton” és cím adatainak módosítása csak külön jogosultsággal lehetséges. Ezek a mezők alapértelmezetten nem írhatók tehát a NAV rendszeréből felvett partnerek esetén:
Módosításuk a Partner ablakon található [Szinkronizálandó a MOSZR-ből] pipa megnyomása és a megerősítő kérdésre való “Igen “válasz után van lehetőség, ezután a cím adat mezők már írhatók:
Ennek a műveletnek az elvégezhetősége jogosultságkezeléssel korlátozható az Admin programban: amennyiben a “Partner MOSZR adatok módosítása” jogot általánosan elvesszük a felhasználóktól és csak egyes csoportoknak vagy felhasználóknak adjuk ezt meg, szabályozható, hogy mely munkatársunk távolíthatja el a pipát és írhatja kézzel a címadatot. Amennyiben az aktuális felhasználónak nincs joga a NAV-tól letöltött címadatok módosítására, akkor a pipa megnyomása után elutasító üzentet kap:
Partneradatok
Székhely adatok
A partneradat ablakban partnereink székhely adatai megadása mellett lehetőség van külön levelezési cím megadására, valamint elérhetőségek, kapcsolattartók, és ügynökök rögzítésére. A számlázási címként használt Cím rögzítésénél fontos változás a NAV által megkövetelt adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás funkció miatt, hogy 2015.8 verziótól kezdve alapbeállítások használata esetén a címadatok Irányítószám, Helység neve, Kerület, Közterület neve, Közterület jellege, Házszám, Épület, Lépcsőház, Emelet, Ajtó bontásban adhatóak meg. A Jellege mezőbe a program nem fogad el csak a NAV által nyilvántartott közterület jelleg megnevezéseket, emiatt ezeket listából választhatjuk ki. Az Utca, hsz. mező inaktív, ide a program automatikusan összefűzi a megadott adatokat.
GDPR szabályozás szempontjából fontos adat a “Természetes személy” jelölő mező, ugyanis a szoftver a természetes személyként jelölt partnereket enged anonimizálni.
A partner székhelyéhez tartozó Egyéb adatok fülön adhatjuk meg a partnerrel való kommunikáció során használt nyelvet, mely a bizonylatokon szereplő adatok (megjegyzések, feliratok, termék megnevezések, stb) nyelvét határozza meg:
Telephelyek
Minden partnerhez lehetőség van korlátlan telephely felvitelére. A székhelyhez hasonlóan egy telephelyhez külön rögzíthetők elérhetőségek, ügynökök és cím (megegyezhet a székhelyével), illetve levelezési cím:
A Címek fülön találhatók továbbá a Számlázási cím és Számla postázási cím kapcsolók: Ha aktív (jelölt) a telephelyhez tartozó Számlázási cím kapcsoló, akkor a telephely részére kiállított számlára nem a székhelyhez tartozó címet nyomtatja a program, hanem a telephelyhez rögzített címet, továbbá ilyenkor, ha ki van töltve a telephelyhez tartozó Név a bizonylaton mező, akkor a mező tartalma kerül a Vevő név mezőbe a székhely megnevezése helyett.
A Számla postázási cím kapcsolónak akkor van jelentősége, ha be van állítva a használt számlaformátumhoz (pl.: Alap számlaformátum) a postacím megjelenítés. Ilyenkor a beállított kapcsoló hatására a telephely részére kiállított számlákra a telephelyhez rögzített Levelezési cím adatokat nyomtatja a program a postázási cím mezőbe.
Egyéb adatok: azonosítók, jellemzők, fizetési mód, stb.
Ugyan ebben az ablakban rögzíthetjük a már előre létrehozott azonosítótípusok értékeit: adószám, partnerkód, stb.
A Jellemzők szekcióban szabadon definiált jellemzőkkel láthatjuk el a partnert, mely később a szűréseknél (pl.: forgalmi adatok) , egyedi lekérdezéseknél használható fel.
Nem utolsó sorban beállíthatunk alapértelmezett fizetési módot, és árformát, alkalmazott devizát, használt termékazonosítót, amelyeket persze számlázáskor és egyéb bizonylatok kiállításánál felülbírálhatunk. Adott partnerre beállítható az adószám és a pénzforgalmi elszámolás szabályzat.
Az “E-számla befogadás” tól-ig adatokkal megadhatjuk, hogy mikortól küldjünk e-számlát a vevőnek.
A Követelések kezelése folyószámla jelleggel kapcsoló működéséről bővebben ebben a bejegyzésben.
Megjegyzés/Kategória besorolás/Korlátozások
Ezen szekcióban belső használatú (bizonylatokon nem megjelenő) megjegyzést, kategória besorolásokat és különböző tiltott műveleteket (korlátozások) vehetünk a partnerhez.
A megadható kategóriák száma korlátlan, és ezek egyenértékűek, nincs köztük hierarchia:
Korlátozások
A partnerkartonon a Név mező mellett egy pipálható mezőben jelölhető a partner Inaktív állapota, és a Korlátozások szekcióban lenyíló menüből választhatóak a tiltott műveletek.
Adott művelet tiltása a művelet (Korlátozás*) kiválasztásával, és a tiltás kezdeti időpontjának (Korlátozás kezdete*) megadásával történhet.:
A 2023.3-as programverziótól kezdve a partnerre vonatkozó korlátozások szerkesztése a Partnerek tallózóablakon található [Korlátozások] gomb hatására megnyíló ablakon gyorsabban elvégezhető, ráadásul a partner adatlap megnyitása nélkül:
Az ablak bal oldali listájában a partnerre alkalmazható korátozások láthatók, a jobb oldali listában pedig a partnerre már rögzített korlátozások találhatók. Új korlátozás(oka)t bevezetni a partnerre olyan módon lehet, hogy a bal oldali listában kijelöljük a kívánt korlátozás(oka)t, kitöltjük a Tiltás kezdete dátumot, majd a [Kijelölt korlátozások hozzáadása >>] gombbal felvesszük ezeket a tiltott műveletek listájába:
A korlátozást törölni pedig a jobb oldali listában kijelölt tiltásokat a [<<Kijelölt korlátozások eltávolítása] gombbal a a bal oldaliba mozgatva lehetséges.
A korlátozások működése
Ha egy partnerhez jelölt az Inaktív kapcsoló, és/vagy be van állítva egy kiválasztott művelethez adott időponttól a tiltás, akkor a megfelelő bizonylat kiállítási ablakban a partnernévre tallózás hatására automatikusan nem jelenik meg a kiválasztási ablakban a partner.
Például a fenti korlátozásokkal rendelkező partner nem jelenik meg a számlakészítő ablakból meghívott partnerlistában átutalásos fizetési mód esetén, mivel a tallózó ablak automatikusan betölti a “nincs korlátozás átutalásos számla kiállítására vonatkozóan az adott időpontban” szűrést:
Pénzügyi beállítások
A Bankszámlák fülön van lehetőség a bankszámlák felvitelére, melyeket a banki kiegyenlítés feldolgozásakor és az utalási megbízások készítésénél használhatunk fel.
A Százalékos kedvezmények fülön termékkategória szerint beállítható a partnerre vonatkozó százalékos kedvezmény. Az itt adott kedvezményt a szoftver árformák, akciós árak és szerződéses árak használata esetén is érvényesíti.
A Hitelkeret, Késedelmi kamat, Csoportos beszedés fülön rögzíthető a partner részére biztosított hitelkeret és az esetében használt késedelmi kamat akár időintervallumra vonatkozóan, továbbá a csoportos beszedés meghatalmazás paraméterei. A hitelkeret figyelésről ebben a bejegyzésben olvashat.
Események fül
A partnerhez felvett CRM eseményeket tekinthetjük itt meg, és vehetünk fel újakat.