KERESÉS

Menu

CobraConto.Net 2020.4 verzió változásnapló

Számlakészítés

A 2020.07.01-től két fontos változást kell figyelembe venni a számlát kiállító cégeknek:

  1. NAV Online Számla Rendszerben a belföldi adóalany részére kiállított számlákat az áthárított áfa értékétől függetlenül jelenteni kell. Tehát az áthárított adót nem tartalmazó számlák is jelentési kötelezettség alá esnek 2020 július 1-től, így például a beföldi fordított áfás számlák, illetve a tárgyi adómentes számlák is.
  2. Az online adatszolgáltatási kötelezettség kiterjesztésével összhangban a számla kötelező adattartalmi elemei is változnak. Így 2020.07.01-től a számlán kötelező lesz feltüntetni a vevő adószámának, illetve csoportos adóalanyok esetén a csoportazonosító számának első nyolc számjegyét feltéve, ha a kiállított számláról online adatszolgáltatást kell teljesítenie a számla kibocsátójának.

 

Ügyfeleink munkáját és törvényi megfelelőségét segítendő, a 2020.4-es változatban két fontos fejlesztés jelenik meg:

Adószám ellenőrzés

A partnertörzsben tárolt cégek adószámát már a korábbi verzióban is ellenőrizni lehetett a NAV által biztosított szolgáltatáson keresztül, mely az adószám első 8 karakterét tudja validálni.

Mostantól viszont a számla véglegesítéskor is lefut több ellenőrzés, amennyiben a számlatömb Online Számla Rendszerbe feladandó:

Ha nem feladandó számlatömb, akkor nincs semmilyen ellenőrzés.

Belföldi ügylettípus esetén

Ha a vevő “Rendelkezik adószámmal” van jelölve:

, akkor kötelező hogy a honi vagy csoportos adószám közül legalább az egyik meg legyen adva 2020.07.01-es kiállítási dátumtól kezdve. Hiány esetén hibaüzenet ad a program:

A megadott adószámnak helyesnek is kell lennie. Ellenőrzése előbb ellenőrzőszám kalkulációval, majd a NAV Online rendszeren keresztül történik.
Formailag hibás adószám (eleve nem létezhet ilyen) esetén az üzenet:

Formailag helyes, de a NAV adatbázisában nem létező adószám esetén a hibaüzenet:

 

A technikai hibát nem veszi a rendszer figyelembe, csak ha az Online Számla Rendszer értékelhető választ ad (érvényes vagy nem érvényes a beküldött adószám), mert pl. hálózati hiba esetén is él a számlaadási kötelezettség. Honi adószámra a formai ellenőrzés viszont mindig lefut, mivel az nem függ interneten elérhető szolgáltatásoktól.

EU tagállam ügylettípus

EU tagállam ügylettípus esetén kötelező az EU adószám, hiánya esetén hibaüzenet:

 

Egyéb ügylettípus

Egyéb ügylettípus esetén nem ellenőrizzük.

 

Adószám azonosítók elnevezései

A jobb érthetőség és egyértelműség kedvéért az adószámokat tartalmazó mezők nevei megváltoztak a Törzsadatok/Cég/Saját cég és a Törzsadatok/Cég/Beállítások ablakokon:

A “Honi” átnevezésre került, új neve “Honi/Csoport tag“, jelezve ezzel, hogy egyszerű áfaalany esetében továbbra is itt kell megadni a belföldi adószámot, de csoportos adóalanyiság esetén ide kell kerülnie a csoport tag adószámának (4-es ÁFA-kód).

Az “EU” átnevezésre került, új neve “Közösségi (EU)“.

A “Csoportos” átnevezésre került, új neve “Csoport azonosító“, jelezve ezzel, hogy amennyiben a partner csoportos áfaalany, ebbe a mezőbe írjuk a  csoport azonosító számot (5-ös ÁFA-kód).

Például a BKK Zrt esetén a NAV lekérdező felületén (https://www.nav.gov.hu/nav/adatbazisok/adatbleker/csoportos_afaalanyok) kapott adatok:

Így kell ezeket helyesen rögzíteni a programba:

 

Javítás:

  • Egyszerűsített számla készítése esetén mostantól beemeli a partner adószámát a program és rányomtatja mind az A4, mind a 72mm-es formátumra.

 

Pénzügy

Javítás

  • ÁFA bevallás 65 nyomtatvány: Az M lapon a teljesítés dátuma a számviteli-, és nem az áfa teljesítés dátuma mostantól. NAV állásfoglalás: https://www.nav.gov.hu/nav/tudjon_rola/Helytelen_datum_az_af20190426.html

 

Funkció bővülés

  • ÁFA bevallás 65 nyomtatvány: 2020. július 1-től az M lapon az összes bejövő, belföldi adóalany által kiállított, áthárított áfát tartalmazó számlát jelenteni kell, amennyiben a számlák kapcsán adólevonási jogot gyakorol az adózó. A szoftverből tehát a 2020.07.01 >= ÁFA dátumú, ÁFA visszaigénylésre alkalmas bizonylatok (bejövő számla, KP-s számla pénztárban) bekerülnek az M lapra 1 HUF ÁFA tartalom felett:

  • Vegyes tételek főkönyvi zárása/feloldása: Mostantól lezárható a vegyes naplóból generált főkönyvi tétel. A funkció segítségével az időszak lezárása előtt lehetőség van egy-egy tétel lezárására.
    Müködése:
    A vegyes napló tallózó ablakának gombsorára felkerült egy – “Lezárás” feliratú, kulcs ikonú – funkciógomb, aminek segítségével a zárolás ki/be kapcsolható. Egy plusz oszlop “L” néven (Lezárt) jeleníti meg az aktuális állapotot:

A változás naplóba bejegyzi a program a funkció használatát.
Külön funkciótér jogosultság szabályozza, ami alapértelmezés szerint tiltott, hogy a felhasználó kezelheti-e a funkciót. Funkciótér neve: Főkönyv.VegyesNaplóTétel.Lezárás
A lezárt bizonylat nem módosítható és nem törölhető, megnyitáskor csak a kilép gombbal lehet bezárni a szerkesztő ablakot:

 

Felvásárlás

Hibajavítás

  • Az Érvénytelenítés műveletkor lefutó ellenőrzés “Zérus, vagy negatív mennyiség nem értelmezett” hibát generált. Javítva.
  • Amennyiben nem a dátum szerint nem utolsó bizonylatot akartuk érvényteleníteni, akkor hiba keletkezett. Javítva.

 

Funkcióbővülés:

  • Mostantól lehetőség van az érvénytelenítő okirat kiállítási dátumának és megjegyzésének megadására:

Print Friendly, PDF & Email
Top