KERESÉS

Menu

AI_Q&A

Oldalak

Bejegyzések kategóriánként

FAQs

FAQs

FAQ Groups

FAQ Categories

FAQ Tags

 

Question1

EU-n kívüli partnernek, hogyan tudok számlázni?

Answer1

A Partneradatoknál az Egyéb fülön, be kell pipálni ,” A rendelkezik adószámmal” rovatnál, hogy Egyéb. Az azonosítónak pedig fel tudod venni a partner adószámát.

Az új számla készítésénél az ügylet mezőben válaszd az EGYÉB opciót.

Az ÁFA kulcsra is figyelni kell, hogy megfelelő ÁFA kulcs és hozzárendelt kód legyen megadva, ezzel kapcsolatban a könyvelővel szükséges konzultálni.

  1. Az adott partner adatainál (partnerkarton) az “Egyéb adatok” fülön be kell pipálni a  rendelkezik adószámmal beállításnál az Egyéb beállítást. Természetesen adószám megadható, de nem kötelező.
  2. Számlázásnál a partner beemelése után, az Egyéb adatok / Számla fülön be kell állítani az ügylet legördülő ablakban az egyéb beállítást, majd elkészíteni a számlát.

 

Question2

Miért nem kínál fel új időszakot az ÁFA időszak kigyűjtés?

Answer2

Mert minden új időszakra le lett már futtatva. Ha frissíteni szeretne egy időszakot, akkor a Megnyitás gombra kattintva végezheti el.

 

Question3

Miért nem mennek fel a számlák a NAV online rendszerbe?

 Answer3

A kérdés összetett, alapvetően három probléma okozhatja:

  1. Nincs paraméterezve a NAV technikai felhasználó. Paraméterezéséről az alábbi linken olvashat. http://help.cobra.hu/index.php/2020/03/23/online-szamla-rendszer-kezelese/ 
  2. Hálózati, vagy internet elérési probléma. Vizsgálja át számítógépe beállításait, vagy egyeztessen rendszergazdájával, internet szolgáltatójával.
  3. Nem elérhető (áll) a NAV online számla szervere. Várja meg, amíg a NAV javítja a hibát.

 

Question4

Van egy hibás, piros x-es számlám, mit kell tennem?

Answer4

A piros X a sikertelen adatszolgáltatást jelenti. Az oka minden számla esetén más lehet, ezért egyesével kell kezelni. Legtöbb esetben az alábbiak szerint célszerű eljárni.

  1. Ellenőrizni, értelmezni kell a hiba okát, amelyet a Számlakészítés / Online Számla Rendszer / Online Számla Rendszer naplóban, a hibás számlán megnyitás gombra kattintva megnyíló ablak NAV infó fülén olvashat.
  2. Általában az ilyen problémákat bizonylati elven érvénytelenítő számlával, vagy módosító okirattal kell kezelni. A bizonylat elkészülte után, az 1-es pontban leírt Online Számla Rendszer naplóban meg kell jelölni megoldottként. Ezzel a program egy zöld kereszttel látja el, megoldottnak tekinti.
  3. Mindenképpen ellenőrizni kell a NAV online számla oldalon, hogy a NAV rendszerében miként található a hibás számla. Amennyiben nincs ott, akkor kézzel fel kell tölteni.

 

Question5

Kontírozatlan / hibás tételeim vannak, hogyan tudom megnézni a hiba okát?

Answer5

A Főkönyv / Kontírozatlan/hibás tételek ablakban rá kell állni a problémás tételre, majd a bal alsó sarokban lévő kontírlap (T) megnyitásával megtekinthető az adott könyvelési tétel, ahol látható a hiányzó kontír, vagy esetleges egyenleg hiba.

 

Question6

Hogyan lehet magánszemélyt rögzíteni a partneradatokban?

Answer6

A magánszemély egy természetes személy, akit a következőképpen kell rögzíteni. A Partnerek / Partnerek menüre kattintás után megnyíló ablakban, rákattintunk az új adat gombra. 

Megnyílik a partner adószám alapú felviteli ablak, de mivel a természetes személy nem rendelkezik adószámmal, egyszerűen csak a next (tovább) gombra kattintunk. A megnyíló partner ablakot kitöltjük. Két dologra kell figyelni. Természetes személy esetén a partner neve mellett ki kell pipálni a Természetes személy pipát, illetve az Egyéb adatok fülön minden pipát ki kell venni a rendelkezik adószámmal mezőkből (honi, EU, Egyéb).

 

Question7

Hogyan működik a hitelkeret figyelés?

Answer7

 

A CobraConto.Net programban a hitelkeret figyelő funkció, a következőképpen működik:

  1. A Partneradatok menüpontban található Hitelkeret, Késedelmi kamat, Csoportos beszedés fülön rögzítheted a partner részére biztosított hitelkeretet.
  2. Az Értékesítés modul Teljesítés bizonylatának véglegesítésekor a rendszer ellenőrizni tudja a vevő hitelkeretét és annak átlépésekor megakadályozza a teljesítés elvégzését. A funkció használata licencehez kötött.
  3. A program figyelemmel kíséri a partner kiegyenlítetlen számláit alaphelyzetben, de  a rendszerbeállításokban ez még bővíthető a számlázatlan teljesítések összegével is. Ehhez a Hitelkeret.SzámlázatlanTeljesítés.Beszámítás beállítás értékét 1-re kell állítani.

 

Question8

Hogyan tudok a rendszerből teljesítés igazolást nyomtatni?

Answer8

  1. Amennyiben teljesítési igazolást szeretnénk készíteni, szükségünk lesz egy teljesítés állományra az Értékesítés modulban. Kövessük a leírást: https://help.cobra.hu/index.php/2015/09/18/teljesites-allomanyok-parameterezese/
  2. Ha megvan az állomány, készíthetünk már teljesítési igazolást. Az Értékesítés / Teljesítések / Véglegesített teljesítések ablakon az Új adat gombra kattintva kezdhetjük meg a rögzítést.
  3. A bizonylaton szereplő adatokat részletesen elmagyarázza bejegyzésünk: https://help.cobra.hu/index.php/2017/12/20/ertekesitesi-teljesites-rogzitese/

 

Question9

Hogyan tudom a számlát távnyomtatással újraküldeni?

Answer9

Amennyiben a távnyomtatás értesítő emailt a vevő törölte, esetleg vissza kellett vonnunk hibás cím miatt, lehetőség van az értesítő email újraküldésére, akár az eredeti email cím módosításával, akár több címre, új címzettek hozzáadásával.

  1. A Véglegesített számlák ablakon keressük ki és jelöljük ki az újraküldendő számlát.
  2. A menüsoron a Távnyomtatás gomb Újraküldés opcióját válasszuk
  3. A távnyomtatás címzettek ablakban az első sorban az eredeti címzett látható, ezt szerkeszthetjük, átírhatjuk
  4. A táblázat [+] gombjára kattintva további címzettek vehetők fel
  5. Végül az [Indít] gomb megnyomásával elküldhetjük a címzett(ek)nek újra az értesítő emailt

 

Question10

Hogyan tudok előlegszámlát kiállítani?

Answer10

Az előleg számla ugyanolyan számla bizonylat a rendszerben, mint a többi számla, tehát ugyanazon a Véglegesített számlák ablakon kezdjük meg a rögzítést, mint a normál számlák esetén.

  1. A számlaíró ablakon az Egyéb adatok fül Számla alfülén jelöljük be az Előleg számla pipát.
  2. Számlatételként rögzítsük a vevő által fizetett előleg összegét. Figyeljünk az ÁFA kulcs helyes magadására. Amennyiben korábban díjbekérőt állítottunk ki az ügyfélnek, ne kézzel adjuk meg a sort, hanem a kiegyenlített díjbekérőt importáljuk a bal alsó Import gomb Bekérő levél… opciójával!
  3. Ha bizonytalanok vagyunk, ellenőrizzük a számla nyomtatási képét még véglegesítés előtt.
  4. Ha megfelel a végeredmény, véglegesítsük a számlát.

Részletesen kifejtve ebben a bejegyzésben: http://help.cobra.hu/index.php/2023/08/21/elolegszamla-kiallitasa-beszamitasa/

 

Question11

Hogyan tudom az előlegszámlát a végszámlába beemelni? Hogyan kell előlegszámlából végszámlát készíteni?

Answer11

A végszámla írása közben az Import gomb Előlegszámla… opcióját választva.

Részletesen kifejtve ebben a bejegyzésben: http://help.cobra.hu/index.php/2023/08/21/elolegszamla-kiallitasa-beszamitasa/#Eloleg_beszamitas

 

Question12

Mi az a számlaláncolat? 

Answer12

A NAV Online Számla Rendszer egy gazdasági eseményhez tartozó számlákat (pl.: kiállítunk egy számlát és ezt módosítjuk, akár többször is) egy láncolatnak, vagyis egymáshoz tartozó bizonylatokként értelmezi és jelentésüket is így várja el. A láncolat tagjának mindig hivatkoznia kell a korábbi bizonylatra, amit ő módosít vagy sztornóz, sőt a jelentésben a későbbi számlák tételeinek sorszámozása sem egytől indul, hanem az eggyel előző számla tételszámának folytatásaként. A NAV számaláncolat fogalma több működésbeli megszorítást is eredményez:

  • Nem lehetséges a számlalánc egy későbbi tagját feladni, ha a korábbi lánctagok valamelyike nem feladott még
  • Az eredeti számla tételének módosítása nem történet az eredeti tétel cseréjével, hanem csak úgy, hogy a módosító számla ÉS az eredeti számla tételeinek együttes hatásaként kell a kívánt módosítást eredményeznie
  • Nem ajánlott (figyelmeztetést ad a NAV) új mínusz értékű számlát készíteni, hanem azt mindig egy korábbi számla módosításaként vagy érvénytelenítéseként rögzíteni

A számlaláncolat kezelésére a CobraConto.Net program kiválóan alkalmas, amennyiben használjuk a beépített érvénytelenítés és módosítás funkciókat.

 

Question13

Hogyan tudok módosító okiratot készíteni?

Answer13

  1. A Véglegesített számlák ablakban jelöljük ki a módosítani kívánt számlát és nyomjuk meg a Módosító okirat gombot
  2. A megjelenő ablak fejlécén látható, mely számla módosítását kezdeményeztük. A vevő adatai automatán kitöltésre kerülnek az eredeti számla alapján
  3. Ezután emeljük be a módosítani kívánt számlatételt az Import gomb Számlatétel opciójából valamely lehetőségét választva:
    1. jóváírás vagy visszáru
    2. tétel módosítás (pl.: rossz a megadott mennyiség vagy egységár)
    3. utólagos kedvezmény számlázása
  4. Bármely lehetőséget is választjuk, a megjelenő tételválasztó ablakban csak és kizárólag a módosításra kijelölt eredeti számla tételei közül választhatunk, mint módosítandó tétel.
  5. A kiválasztás után a program az alábbi lehetőségek szerint jár el:
    1. Jóváírás / Visszáru esetén a kijelölt tétel az eredetihez képest mínusz mennyiséggel kerül a módosító számlára. Amennyiben az eredeti számla tételhez raktármozgás kapcsolódott, úgy most ellentétes előjelű (vagyis bevételezés) raktármozgás fog generálódni a módosító okirattal együtt:
    2. Módosítás esetén a helyesbítés szabályainak megfelelően 2 tétel kerül a módosító bizonylatra: az eredeti tétel mínusz mennyiséggel, majd a módosító tétel. A második módosító tételen tudjuk rögzíteni a helyesbítést, vagyis például a helyes egységárat vagy mennyiséget.
    3. Utólagos kedvezmény számlázása esetén az eredeti tétel kiválasztása után egy “Utólagos kedvezmény” megnevezésű sor kerül a számlára
  6. A módosító tétel megjegyzés mezőjébe a szoftver automatikusan feltünteti az eredeti tétel megnevezését, az eredeti bizonylatszámot és az eredeti tétel sorszámát.
  7. Véglegesítsük a módosító okiratot.

 

Question14

Hogyan tudok díjbekérőt, bekérőt készíteni a programban?

 

Answer14

  1. Amennyiben még nincs Bekérőlevél állomány a felvéve a programban, ezt kell először megtenni a Pénzügy / Karbantartás / Állományok felügyelete / Bekérő állományok menüpontban. Kövessük az itt található leírást: Bekérőlevél állományok paraméterezése
    A program megkülönböztet díjbekérő és előlegbekérő típusú díjbekérőt:

    1. A díjbekérő célja a teljes összeg bekérése
    2. Az előlegbekérő célja előleg kérése, amiből előlegszámlát kell majd kiállítanunk
  2. A Pénzügy / Bekérőlevelek menüpontban tekinthetjük át állományonként a már rögzített bekérő bizonylatokat és innen állíthatunk ki kézi rögzítéssel ilyen leveket az Új adat gombra kattintva. Kövessük az itt található leírást: Bekérőlevelek kezelése

 

Question15

Hogyan lehet a telephely szállítási címét a számlán megjeleníteni?

Answer15

  1. A számlaíró ablakon a Szállítási cím fülön az Eltérő szállítási cím pipát kapcsoljuk be
  2. Az Átvevő mezőben tallózzuk ki azt a telephelyet, melynek címét szerepeltetni szeretnénk a számlán
  3. A nyomtatási képen ellenőrizhető a megjelenése a fejléc megjegyzés alatt:

 

Question16

Hogyan tudok állandó fejléc és lábléc megjegyzést rögzíteni a számlákhoz?

 

Answer16

Az állandó fejléc és lábléc megjegyzést a Számlakészítés/Karbantartás/Számlatömb menüpontban a kiválasztott számlatömböt megnyitva a Megjegyzések fülön tudod hozzáadni a számlákhoz.

  1. Nyisd meg a Megjegyzések fület.
  2. Válaszd ki a fejléc vagy lábléc opciót.
  3. Írd be a kívánt szöveget a megjegyzés mezőbe.
  4. Mentsd el a változtatásokat.

Ezek után a program minden kiállításra kerülő számlához fel fogja ajánlani a megadott fejlécet és láblécet. A megjegyzést több nyelven is megadható.

 

Question17

Mit jelent, hogy a számla kelte nem monoton; nem monoton növekvő?

Answer17

A “nem monoton növekvő” számla azt jelenti, hogy a számlák kiállítási dátumai nem követik a folyamatos növekvő sorrendet. Az utolsó kiállítási dátumnál nem lehet korábbi számlát kiállítani.

 

Question18

Mikor kell előlegszámlát kiállítani?

Answer18

Előlegszámlát akkor állítunk ki, ha  a pénzügyi teljesítés (utalás, fizetés) előbb történik, mint a termék/szolgáltatás teljesítése. Az ügylet (értékesítés, szállítás, kivitelezés, stb) lezárultával az előleg beszámításával végszámlát kell készíteni.

 

Question19

Hogyan lehet külső PDF olvasót beállítani a csatolmányok megjelenítéséhez?

 Answer19

Alul rákattintunk a fogaskerék ikonra (beállítások), majd a megnyíló ablakban kipipáljuk a Külső PDF alkalmazás használata beállítást.

 

Question20

 Hogyan lehet a programhoz Scanner-t illeszteni? 

 Answer20

 Telepíteni, csatlakoztatni kell egy scannert a számítógépre. Fontos a csak TWAIN driver-rel rendelkező scanner-t támogatjuk. Következő lépésként alul rá kell kattintani a fogaskerék ikonra (beállítások), majd a  Működés / Lapolvasó menüben lehet beállítani.

 

 Question21

 Hogyan lehet az adatbázist menteni?

 Answer21

 A mentés elvégzésére három lehetőség van. 

  1. A program telepített könyvtárában talál egy Cobra.Db.Creator.exe satelit programot, amelyet elindítva, az adatbázishoz való kapcsolódás után, megjelenik egy ablak. Az ablakban a módosítás gombra kattintva, a mentés fülön végezheti el az adatbázis mentését.
  2. Létezik egy beépített script, amelyet a számítógép feladat ütemezésébe lehet beállítani, így beállított időpontban lefut az adatbázis mentése. A script paraméterezése konzulensi feladat. Ügyfélszolgálatunkon tud időpontot egyeztetni.
  3. Saját felelősségre használható az interneten megtalálható bármely harmadik fél által gyártott SQL adatbázis mentő program. Ezek beüzemelésében rendszergazdája tud segíteni.

 

Question22

Hogyan tudok a távnyomtatandó számlába más mellékletet, csatolmányt is becsatolni, amelyet távnyomtatással megkap az ügyfél?

Answer22

Számla készítésekor kattintson a csatolmányok fülre középen, ahol hozzá tudja adni a kivánt csatolmányt az alul található hozzáadás gombbal. Majd az így hozzáadott csatolmányt a hozzáadás gomb mellett lévő WEB gombbal jelölheti meg a távnyomtatásra.

 

Question23

Hogyan tudom a listákat Excel-be exportálni?

 Answer23

Bármelyik lista felső menüjében talál egy export gombot, amelyre kattintva a mentés másként ablakban lehetősége van számos file formátum mellett, Excel formátumban menteni a lekért lista tartalmát.

 

Question24

Mit jelent, hogy “Az adatbázis verziószáma nem megfelelő”?

Answer24

Amennyiben egy adatbázist megnyitva az “Az adatbázis verziószáma nem megfelelő.” hibaüzenetet kapja, akkor eltér a megnyitni kívánt adatbázis verziószáma a kliensprogram által elvárttól.

Két eset lehetséges:

  • Ha az adatbázis verziószáma nagyobb, mint a kliens által elvárt, akkor a hibaüzenet utolsó sorában az “Az adatbázist frissíteni kell.” szöveget látja:

    Ekkor a Cobra.Admin.exe programmal, vagy a Cobra.Db.Creator.exe programmal az adatbázist megnyitva frissíteni kell azt.

 

  • Amennyiben a kliens újabb, mint az adatbázis verziója, akkor a hibaüzenet utolsó sorában az “A programot újabb verzióra kell frissítenie.” szöveget látja:

    Ekkor a kliensprogramot szükséges frissíteni.

 

Mindkét problémára megoldást talál a Hogyan frissítsek? bejegyzésben.

 

Print Friendly, PDF & Email
Top