AI_Q&A
Oldalak
Bejegyzések kategóriánként
FAQs
FAQs
FAQ Groups
FAQ Categories
FAQ Tags
Question1
EU-n kívüli partnernek, hogyan tudok számlázni?
Answer1
A Partneradatoknál az Egyéb fülön, be kell pipálni ,” A rendelkezik adószámmal” rovatnál, hogy Egyéb. Az azonosítónak pedig fel tudod venni a partner adószámát.
Az új számla készítésénél az ügylet mezőben válaszd az EGYÉB opciót.
Az ÁFA kulcsra is figyelni kell, hogy megfelelő ÁFA kulcs és hozzárendelt kód legyen megadva, ezzel kapcsolatban a könyvelővel szükséges konzultálni.
- Az adott partner adatainál (partnerkarton) az “Egyéb adatok” fülön be kell pipálni a rendelkezik adószámmal beállításnál az Egyéb beállítást. Természetesen adószám megadható, de nem kötelező.
- Számlázásnál a partner beemelése után, az Egyéb adatok / Számla fülön be kell állítani az ügylet legördülő ablakban az egyéb beállítást, majd elkészíteni a számlát.
Question2
Miért nem kínál fel új időszakot az ÁFA időszak kigyűjtés?
Answer2
Mert minden új időszakra le lett már futtatva. Ha frissíteni szeretne egy időszakot, akkor a Megnyitás gombra kattintva végezheti el.
Question3
Miért nem mennek fel a számlák a NAV online rendszerbe?
Answer3
A kérdés összetett, alapvetően három probléma okozhatja:
- Nincs paraméterezve a NAV technikai felhasználó. Paraméterezéséről az alábbi linken olvashat. http://help.cobra.hu/index.php/2020/03/23/online-szamla-rendszer-kezelese/
- Hálózati, vagy internet elérési probléma. Vizsgálja át számítógépe beállításait, vagy egyeztessen rendszergazdájával, internet szolgáltatójával.
- Nem elérhető (áll) a NAV online számla szervere. Várja meg, amíg a NAV javítja a hibát.
Question4
Van egy hibás, piros x-es számlám, mit kell tennem?
Answer4
A piros X a sikertelen adatszolgáltatást jelenti. Az oka minden számla esetén más lehet, ezért egyesével kell kezelni. Legtöbb esetben az alábbiak szerint célszerű eljárni.
- Ellenőrizni, értelmezni kell a hiba okát, amelyet a Számlakészítés / Online Számla Rendszer / Online Számla Rendszer naplóban, a hibás számlán megnyitás gombra kattintva megnyíló ablak NAV infó fülén olvashat.
- Általában az ilyen problémákat bizonylati elven érvénytelenítő számlával, vagy módosító okirattal kell kezelni. A bizonylat elkészülte után, az 1-es pontban leírt Online Számla Rendszer naplóban meg kell jelölni megoldottként. Ezzel a program egy zöld kereszttel látja el, megoldottnak tekinti.
- Mindenképpen ellenőrizni kell a NAV online számla oldalon, hogy a NAV rendszerében miként található a hibás számla. Amennyiben nincs ott, akkor kézzel fel kell tölteni.
Question5
Kontírozatlan / hibás tételeim vannak, hogyan tudom megnézni a hiba okát?
Answer5
A Főkönyv / Kontírozatlan/hibás tételek ablakban rá kell állni a problémás tételre, majd a bal alsó sarokban lévő kontírlap (T) megnyitásával megtekinthető az adott könyvelési tétel, ahol látható a hiányzó kontír, vagy esetleges egyenleg hiba.
Question6
Hogyan lehet magánszemélyt rögzíteni a partneradatokban?
Answer6
A magánszemély egy természetes személy, akit a következőképpen kell rögzíteni. A Partnerek / Partnerek menüre kattintás után megnyíló ablakban, rákattintunk az új adat gombra.
Megnyílik a partner adószám alapú felviteli ablak, de mivel a természetes személy nem rendelkezik adószámmal, egyszerűen csak a next (tovább) gombra kattintunk. A megnyíló partner ablakot kitöltjük. Két dologra kell figyelni. Természetes személy esetén a partner neve mellett ki kell pipálni a Természetes személy pipát, illetve az Egyéb adatok fülön minden pipát ki kell venni a rendelkezik adószámmal mezőkből (honi, EU, Egyéb).
Question7
Hogyan működik a hitelkeret figyelés?
Answer7
A CobraConto.Net programban a hitelkeret figyelő funkció, a következőképpen működik:
- A Partneradatok menüpontban található Hitelkeret, Késedelmi kamat, Csoportos beszedés fülön rögzítheted a partner részére biztosított hitelkeretet.
- Az Értékesítés modul Teljesítés bizonylatának véglegesítésekor a rendszer ellenőrizni tudja a vevő hitelkeretét és annak átlépésekor megakadályozza a teljesítés elvégzését. A funkció használata licencehez kötött.
- A program figyelemmel kíséri a partner kiegyenlítetlen számláit alaphelyzetben, de a rendszerbeállításokban ez még bővíthető a számlázatlan teljesítések összegével is. Ehhez a Hitelkeret.SzámlázatlanTeljesítés.Beszámítás beállítás értékét 1-re kell állítani.
Question8
Hogyan tudok a rendszerből teljesítés igazolást nyomtatni?
Answer8
- Amennyiben teljesítési igazolást szeretnénk készíteni, szükségünk lesz egy teljesítés állományra az Értékesítés modulban. Kövessük a leírást: https://help.cobra.hu/index.php/2015/09/18/teljesites-allomanyok-parameterezese/
- Ha megvan az állomány, készíthetünk már teljesítési igazolást. Az Értékesítés / Teljesítések / Véglegesített teljesítések ablakon az Új adat gombra kattintva kezdhetjük meg a rögzítést.
- A bizonylaton szereplő adatokat részletesen elmagyarázza bejegyzésünk: https://help.cobra.hu/index.php/2017/12/20/ertekesitesi-teljesites-rogzitese/
Question9
Hogyan tudom a számlát távnyomtatással újraküldeni?
Answer9
Amennyiben a távnyomtatás értesítő emailt a vevő törölte, esetleg vissza kellett vonnunk hibás cím miatt, lehetőség van az értesítő email újraküldésére, akár az eredeti email cím módosításával, akár több címre, új címzettek hozzáadásával.
- A Véglegesített számlák ablakon keressük ki és jelöljük ki az újraküldendő számlát.
- A menüsoron a Távnyomtatás gomb Újraküldés opcióját válasszuk
- A távnyomtatás címzettek ablakban az első sorban az eredeti címzett látható, ezt szerkeszthetjük, átírhatjuk
- A táblázat [+] gombjára kattintva további címzettek vehetők fel
- Végül az [Indít] gomb megnyomásával elküldhetjük a címzett(ek)nek újra az értesítő emailt
Question10
Hogyan tudok előlegszámlát kiállítani?
Answer10
Az előleg számla ugyanolyan számla bizonylat a rendszerben, mint a többi számla, tehát ugyanazon a Véglegesített számlák ablakon kezdjük meg a rögzítést, mint a normál számlák esetén.
- A számlaíró ablakon az Egyéb adatok fül Számla alfülén jelöljük be az Előleg számla pipát.
- Számlatételként rögzítsük a vevő által fizetett előleg összegét. Figyeljünk az ÁFA kulcs helyes magadására. Amennyiben korábban díjbekérőt állítottunk ki az ügyfélnek, ne kézzel adjuk meg a sort, hanem a kiegyenlített díjbekérőt importáljuk a bal alsó Import gomb Bekérő levél… opciójával!
- Ha bizonytalanok vagyunk, ellenőrizzük a számla nyomtatási képét még véglegesítés előtt.
- Ha megfelel a végeredmény, véglegesítsük a számlát.
Részletesen kifejtve ebben a bejegyzésben: http://help.cobra.hu/index.php/2023/08/21/elolegszamla-kiallitasa-beszamitasa/
Question11
Hogyan tudom az előlegszámlát a végszámlába beemelni? Hogyan kell előlegszámlából végszámlát készíteni?
Answer11
A végszámla írása közben az Import gomb Előlegszámla… opcióját választva.
Részletesen kifejtve ebben a bejegyzésben: http://help.cobra.hu/index.php/2023/08/21/elolegszamla-kiallitasa-beszamitasa/#Eloleg_beszamitas
Question12
Mi az a számlaláncolat?
Answer12
A NAV Online Számla Rendszer egy gazdasági eseményhez tartozó számlákat (pl.: kiállítunk egy számlát és ezt módosítjuk, akár többször is) egy láncolatnak, vagyis egymáshoz tartozó bizonylatokként értelmezi és jelentésüket is így várja el. A láncolat tagjának mindig hivatkoznia kell a korábbi bizonylatra, amit ő módosít vagy sztornóz, sőt a jelentésben a későbbi számlák tételeinek sorszámozása sem egytől indul, hanem az eggyel előző számla tételszámának folytatásaként. A NAV számaláncolat fogalma több működésbeli megszorítást is eredményez:
- Nem lehetséges a számlalánc egy későbbi tagját feladni, ha a korábbi lánctagok valamelyike nem feladott még
- Az eredeti számla tételének módosítása nem történet az eredeti tétel cseréjével, hanem csak úgy, hogy a módosító számla ÉS az eredeti számla tételeinek együttes hatásaként kell a kívánt módosítást eredményeznie
- Nem ajánlott (figyelmeztetést ad a NAV) új mínusz értékű számlát készíteni, hanem azt mindig egy korábbi számla módosításaként vagy érvénytelenítéseként rögzíteni
A számlaláncolat kezelésére a CobraConto.Net program kiválóan alkalmas, amennyiben használjuk a beépített érvénytelenítés és módosítás funkciókat.
Question13
Hogyan tudok módosító okiratot készíteni?
Answer13
- A Véglegesített számlák ablakban jelöljük ki a módosítani kívánt számlát és nyomjuk meg a Módosító okirat gombot
- A megjelenő ablak fejlécén látható, mely számla módosítását kezdeményeztük. A vevő adatai automatán kitöltésre kerülnek az eredeti számla alapján
- Ezután emeljük be a módosítani kívánt számlatételt az Import gomb Számlatétel opciójából valamely lehetőségét választva:
- jóváírás vagy visszáru
- tétel módosítás (pl.: rossz a megadott mennyiség vagy egységár)
- utólagos kedvezmény számlázása
- Bármely lehetőséget is választjuk, a megjelenő tételválasztó ablakban csak és kizárólag a módosításra kijelölt eredeti számla tételei közül választhatunk, mint módosítandó tétel.
- A kiválasztás után a program az alábbi lehetőségek szerint jár el:
- Jóváírás / Visszáru esetén a kijelölt tétel az eredetihez képest mínusz mennyiséggel kerül a módosító számlára. Amennyiben az eredeti számla tételhez raktármozgás kapcsolódott, úgy most ellentétes előjelű (vagyis bevételezés) raktármozgás fog generálódni a módosító okirattal együtt:
- Módosítás esetén a helyesbítés szabályainak megfelelően 2 tétel kerül a módosító bizonylatra: az eredeti tétel mínusz mennyiséggel, majd a módosító tétel. A második módosító tételen tudjuk rögzíteni a helyesbítést, vagyis például a helyes egységárat vagy mennyiséget.
- Utólagos kedvezmény számlázása esetén az eredeti tétel kiválasztása után egy “Utólagos kedvezmény” megnevezésű sor kerül a számlára
- A módosító tétel megjegyzés mezőjébe a szoftver automatikusan feltünteti az eredeti tétel megnevezését, az eredeti bizonylatszámot és az eredeti tétel sorszámát.
- Véglegesítsük a módosító okiratot.
Question14
Hogyan tudok díjbekérőt, bekérőt készíteni a programban?
Answer14
- Amennyiben még nincs Bekérőlevél állomány a felvéve a programban, ezt kell először megtenni a Pénzügy / Karbantartás / Állományok felügyelete / Bekérő állományok menüpontban. Kövessük az itt található leírást: Bekérőlevél állományok paraméterezése
A program megkülönböztet díjbekérő és előlegbekérő típusú díjbekérőt:- A díjbekérő célja a teljes összeg bekérése
- Az előlegbekérő célja előleg kérése, amiből előlegszámlát kell majd kiállítanunk
- A Pénzügy / Bekérőlevelek menüpontban tekinthetjük át állományonként a már rögzített bekérő bizonylatokat és innen állíthatunk ki kézi rögzítéssel ilyen leveket az Új adat gombra kattintva. Kövessük az itt található leírást: Bekérőlevelek kezelése
Question15
Hogyan lehet a telephely szállítási címét a számlán megjeleníteni?
Answer15
- A számlaíró ablakon a Szállítási cím fülön az Eltérő szállítási cím pipát kapcsoljuk be
- Az Átvevő mezőben tallózzuk ki azt a telephelyet, melynek címét szerepeltetni szeretnénk a számlán
- A nyomtatási képen ellenőrizhető a megjelenése a fejléc megjegyzés alatt:
Question16
Hogyan tudok állandó fejléc és lábléc megjegyzést rögzíteni a számlákhoz?
Answer16
Az állandó fejléc és lábléc megjegyzést a Számlakészítés/Karbantartás/Számlatömb menüpontban a kiválasztott számlatömböt megnyitva a Megjegyzések fülön tudod hozzáadni a számlákhoz.
- Nyisd meg a Megjegyzések fület.
- Válaszd ki a fejléc vagy lábléc opciót.
- Írd be a kívánt szöveget a megjegyzés mezőbe.
- Mentsd el a változtatásokat.
Ezek után a program minden kiállításra kerülő számlához fel fogja ajánlani a megadott fejlécet és láblécet. A megjegyzést több nyelven is megadható.
Question17
Mit jelent, hogy a számla kelte nem monoton; nem monoton növekvő?
Answer17
A “nem monoton növekvő” számla azt jelenti, hogy a számlák kiállítási dátumai nem követik a folyamatos növekvő sorrendet. Az utolsó kiállítási dátumnál nem lehet korábbi számlát kiállítani.
Question18
Mikor kell előlegszámlát kiállítani?
Answer18
Előlegszámlát akkor állítunk ki, ha a pénzügyi teljesítés (utalás, fizetés) előbb történik, mint a termék/szolgáltatás teljesítése. Az ügylet (értékesítés, szállítás, kivitelezés, stb) lezárultával az előleg beszámításával végszámlát kell készíteni.
Question19
Hogyan lehet külső PDF olvasót beállítani a csatolmányok megjelenítéséhez?
Answer19
Alul rákattintunk a fogaskerék ikonra (beállítások), majd a megnyíló ablakban kipipáljuk a Külső PDF alkalmazás használata beállítást.
Question20
Hogyan lehet a programhoz Scanner-t illeszteni?
Answer20
Telepíteni, csatlakoztatni kell egy scannert a számítógépre. Fontos a csak TWAIN driver-rel rendelkező scanner-t támogatjuk. Következő lépésként alul rá kell kattintani a fogaskerék ikonra (beállítások), majd a Működés / Lapolvasó menüben lehet beállítani.
Question21
Hogyan lehet az adatbázist menteni?
Answer21
A mentés elvégzésére három lehetőség van.
- A program telepített könyvtárában talál egy Cobra.Db.Creator.exe satelit programot, amelyet elindítva, az adatbázishoz való kapcsolódás után, megjelenik egy ablak. Az ablakban a módosítás gombra kattintva, a mentés fülön végezheti el az adatbázis mentését.
- Létezik egy beépített script, amelyet a számítógép feladat ütemezésébe lehet beállítani, így beállított időpontban lefut az adatbázis mentése. A script paraméterezése konzulensi feladat. Ügyfélszolgálatunkon tud időpontot egyeztetni.
- Saját felelősségre használható az interneten megtalálható bármely harmadik fél által gyártott SQL adatbázis mentő program. Ezek beüzemelésében rendszergazdája tud segíteni.
Question22
Hogyan tudok a távnyomtatandó számlába más mellékletet, csatolmányt is becsatolni, amelyet távnyomtatással megkap az ügyfél?
Answer22
Számla készítésekor kattintson a csatolmányok fülre középen, ahol hozzá tudja adni a kivánt csatolmányt az alul található hozzáadás gombbal. Majd az így hozzáadott csatolmányt a hozzáadás gomb mellett lévő WEB gombbal jelölheti meg a távnyomtatásra.
Question23
Hogyan tudom a listákat Excel-be exportálni?
Answer23
Bármelyik lista felső menüjében talál egy export gombot, amelyre kattintva a mentés másként ablakban lehetősége van számos file formátum mellett, Excel formátumban menteni a lekért lista tartalmát.
Question24
Mit jelent, hogy “Az adatbázis verziószáma nem megfelelő”?
Answer24
Amennyiben egy adatbázist megnyitva az “Az adatbázis verziószáma nem megfelelő.” hibaüzenetet kapja, akkor eltér a megnyitni kívánt adatbázis verziószáma a kliensprogram által elvárttól.
Két eset lehetséges:
- Ha az adatbázis verziószáma nagyobb, mint a kliens által elvárt, akkor a hibaüzenet utolsó sorában az “Az adatbázist frissíteni kell.” szöveget látja:
Ekkor a Cobra.Admin.exe programmal, vagy a Cobra.Db.Creator.exe programmal az adatbázist megnyitva frissíteni kell azt.
- Amennyiben a kliens újabb, mint az adatbázis verziója, akkor a hibaüzenet utolsó sorában az “A programot újabb verzióra kell frissítenie.” szöveget látja:
Ekkor a kliensprogramot szükséges frissíteni.
Mindkét problémára megoldást talál a Hogyan frissítsek? bejegyzésben.